Sprekker i asfaltdekket er et velkjent problem i Norge, mye på grunn av store klimaforskjeller. Når sprekker først er oppstått er vegdekket utsatt for stor slitasje på grunn av fuktighet som trekker ned i bærelaget. På vinterstid vil vi også oppleve teleshiv, og enda større slitasje.
Oppsprekking av asfaltdekket gjør at vann trenger ned i vegkonstruksjonen og vasker ut og forringer materialene i bærelaget. Dette vil gi akselert nedbrytning og bæreevnesvikt, og større skader i asfaltdekket.
Det er derfor svært viktig å tette en begynnende oppsprekking så raskt som mulig.
Ved utstrakt oppsprekking blir det en økonomisk vurdering om man skal foreta sprekkforsegling, oppfresing eller gjøre en hel reasfaltering.
Tetting av sprekker i asfaltdekket ved bruk av forsegling vil i de aller fleste tilfeller være økonomisk forsvarlig og ha en besparende effekt.
Ved bruk av oppfresing og ilegging av ny asfalt vil det komme flere skjøter i asfaltdekket, kostnaden vil være mangedoblet og levetiden er kortere. Forsegling er en rimelig løsning. Tester utført i Amerika viser at etter fem år var forsegling det mest effektive tiltaket i å øke levetiden på asfaltdekket på i forhold til andre vedlikeholdstiltak som oppfresing, tynne overliggende asfaltdekker o.l.
Forsegling av sprekker ga også den mest kostnadseffektive bruken av kroner over tid i forhold til andre vedlikeholdstiltak.